Sovitko someen?

Henkilöbrändäys on päivän sana. Yrityksien ja sen asiantuntijoiden pitäisi olla jatkuvasti näkyvillä sosiaalisessa mediassa. Kaikki meistä eivät kuitenkaan sormia napsauttamalla muutu somehahmoiksi, jotka keksivät inspiroivaa sanottavaa joka päivä.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on erittäin tehokasta ja kustannustehokasta, siksi niin pienten kuin suurtenkin yritysten kannattaa hyödyntää somea. Alkuun pääsemiseksi tarvitaan strategia. Mitä haluat saavuttaa somessa? Ketkä ovat asiakkaitasi? Mistä yleisösi on kiinnostunut? Strategia ohjaa käyttämään aikasi järkevästi.

Sometähdeksi muuttuminen ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja hieman omaperäisyyttä. Suurimmat esteet ovat kuitenkin usein meissä itsestämme. Mietimme liikaa sitä, olemmeko kiinnostavia kenenkään mielestä ja näytämmekö naurettaville. Somessa vauhtiin pääseminen vaatii uskallusta lähteä tekemään brändäystä rohkeasti omana itsenämme.

”Valmennettuani yrittäjiä ja asiantuntijoita olen huomannut suurimmaksi kompastuskiviksi strategian ja uskalluksen puutteen. Kun nämä asiat saadaan kuntoon, niin somemarkkinointi lähtee toimimaan.”, kertoo Joanna Niininen. Joanna kirjoitti viime vuonna kirjan Somestrategia – opas yrittäjälle, joka antaa vinkit yrityksen somestrategian hiomiseksi kuntoon.

Joanna toimii Sollertiksen toimitusjohtajana ja hallitsee niin konesaliliiketoiminnan kuin digitaalisen markkinoinnin. Kaksi vuotta sinne hän perusti Suomen Diginaiset brändin. Diginaiset huolehtivat asiakkaidensa somenäkyvyydestä toteuttamalla niin sisältöä kuin markkinointikampanjoita eri sosiaalisen median kanaviin.

Joanna Niininen kertoo somen parissa saaduista kokemuksistaan SharePoint ja Microsoft 365 Hyvät, Pahat ja Rumat -tapahtumassa 23.-24.5.2019.


Sosiaalinen media, Tietotyö