SharePoint & Office 365 HPR takana–miten meni, noin niinkuin omasta mielestä?

SharePoint & Office 365 HPR

Viime viikolla pidetty SharePoint & Office 365 Hyvät, Pahat ja Rumat-tapahtuma on aina loppuvuoden suurimpia ja tärkeimpiä tapahtumia omassa kalenterissani. Kaksipäiväinen tapahtuma vaatii syksyn mittaan aikaa järjestelyille ja käytännön asioille, mutta jokainen minuutti on ollut vaivan arvoinen viimeistään tapahtumapäivän aamuna.

Mitenkäs tapahtuma nyt sitten meni?

Hieman tilastotietoa alkuun: Tapahtuman aikana lähetettiin yhteensä 985 tweettiä, 91 eri Twitter-käyttäjältä. Tämä tavoitti yli 35 000 muuta käyttäjää, ja tweettejä silmäiltiin todennäköisesti yli 300 000 kertaa.

Perjantai oli aktiivisempi päivä, eniten tweettejä lähetettiin klo 13:00 tienoilla. Tämä oli juuri lounaan päättymisen jälkeen, ennen Case Veho– ja Microsoft BI Roadmap-luentoja.

Seurasin itse aktiivisesti #spohpr –hashtagia, ja kävimme monta hyvää keskustelua tapahtuman aikana ja sen jälkeenkin. Saman ilmiön olen huomannut tämän vuoden aikana ulkomaisissa tapahtumissa, joihin olen osallistunut. Yleisö ja kuulijat haluavat olla aktiivisesti mukana ja aina aktiivisuus ei ole sama asia kuin kysymykset suoraan puhujalle.

Jälkipyykit hoituvat melko hyvin Twitterissä, mutta varsinkin mobiililaitteilla usean keskusteluvirran seuraaminen on välillä tuskaisen hankalaa.

Eniten näkyvyyttä ja huomiota saanut tweetti oli @SPHPR-tililtä twiitattu onnittelu Solu Digitalille demokisan voitosta:

Tilastotietona päätelaitteet joita twiittien lähettämiseen käytettiin:

  • 26,2 % Desktop/web
  • 23,1 % Windows Phone
  • 20,5 % IPhone
  • 18 % IPad
  • 9,8 % Android
  • ~2,4 % Sekalaiset (“mobiili”, Peregrine)

Yllättäen Windows Phone on aivan kärkikahinoissa 150 hengen yleisön ja puhujien joukosta.

Ensi vuonna taas?

HPR-tapahtumaa on järjestetty nyt viitisen vuotta. Jokaisella kerralla tapahtuma on kehittynyt, kasvanut ja pyrkinyt löytämään jotain uutta kerrottavaa. Tapahtuman rinnalla olemme myös Juha Anttilan kanssa julkaisseet useita kirjoja. Perinteisesti tapahtuma on keväisin ollut toukokuun tienoilla yksipäiväisenä ja syksyllä kaksipäiväisenä. Ensi vuodesta en osaa vielä sanoa, mutta erityisesti ensi vuoden aikana julkaistavan SharePoint 2016-julkaisun ja useiden Office 365-lisäominaisuuksien puolelta luulen, että tapahtumalla on paljon annettavaa myös jatkossa.

Usein palautteissa ja kommenteissa saamme tapahtumasta toiseen saman kysymyksen: Miksi julkaisemme luentomateriaalit paperisena kirjasena?

Olemme tätä pohtineet jokaisen tapahtuman suunnittelun yhteydessä. Paperiversio on kustannuskysymys ja myös oma pieni vaivansa hoidella kasaan. Onko siitä hyötyä? Miksi emme jakaisi kaikkea sisältöä vain sähköisesti?

Usean vuoden Kindle-kirjojen käytön jälkeen huomaan kantavani mukana laukussa usein klassista ja analogista paperikirjaa. Toki Kindlessä on kirjoja rivissä kymmeniä odottamassa lukemista mutta paperikirjallekin on yhä sijaa arjessa. HPR-tapahtumien materiaali on kasvanut yli sataan sivuun. Jos näen omassa Dropbox-kansiossani 15 megatavun PDF-tiedoston, en ehkä osaa asettaa sille oikeaa arvoa tai tärkeyttä lukulistallani. Sen sijaan yli satasivuinen kirja näkyy ja tuntuu pöydän kulmalla ja se tulee vähintäänkin selailtua läpi. Tunnustan, että minulla on satoja PDF-tiedostoja joita en ole ikinä katsonut – “katson ne sitten joskus.”

Kiitos

Kiitos vielä kertaalleen kaikille osallistujille, puhujille ja demokisaan osallistuneille! Ensi vuonna nähdään Smile


SharePoint HPR