Etätyökysely ja muut HPR-tapahtuman kyselyt

Microsoft 365 Hyvät, Pahat ja Rumat -tapahtumasta on nyt kulunut viikon verran ja olemme ehtineet hieman pureskelemaan saatua palautetta ja tekemiemme kyselyiden tuloksia. Palautteen perusteella tapahtuma onnistui virtuaalimuodossakin vallan mainiosti ja osallistujat olivat tyytyväisiä vuorovaikutteisuuteen. Kyseessä oli siis paljon muutakin kuin yksisuuntainen striimi-lähetys. Toki moni kaipasi jo paluuta fyysiseen HPR-tapahtumaan ja eiköhän sekin aika taas koita myöhemmin.

Kyselyillä vuorovaikutusta

Yksi osa virtuaalitapahtuman vuorovaikutteisuutta oli kyselyt. Teimme kahvien, virtuaalikokkareiden ja loppuyhteenvetojen aikana useita kyselyitä, joihin osallistujat jaksoivat vastata yllättävänkin hyvin. Näytimme tuloksia jo heti tapahtumassa reaaliajassa ja kävimme niihin liittyen keskustelua osallistujien sekä puhujien kanssa.

Yksi ehkä mielenkiitoisimpia kyselyitä oli ns. Korona-kysely, jolla pyrimme selvittämään epidemian vaikutuksia työn tekemiseen ja erityisesti etätyöhän. Kysyimme osallistujilta, kuinka he ovat selvinneet töistä korona-aikana ja tulos oli itse asiassa yllättävän hyvä (4,52 asteikolla 1-5). Toki HPR-tapahtuman osallistujat ovat tyypillisesti digitaalisten työvälineiden hyödyntämisessä sitä kärkikaartia ja siinä mielessä tulos on ihan ymmärrettävä. Monelle muulle eristäytyminen ja kotoa käsin työskentely on varmasti aiheuttanut paljon enemmän vaikeuksia.

Etätyö korona-aikana

Kysyimme myös missä määrin osallistujat ovat tehneet etätöitä korona-aikana. Tämän kohderyhmän osalta eristäytyminen on ollut melko totaalista sillä reilusti yli puolet ei ole edes käväissyt työpaikalla viimeiseen pariin kuukauteen. Huh, huh – olisiko tätä kukaan osannut odottaa? Ja 90 % vastaajista on työskennellyt ainakin pääosin etänä.

Tulosten analysointi ja visualisointi

Kyselyt tehtiin milläpäs muulla kuin Microsoft 365 -alustaan liittyvällä Forms-työkalulla. Forms tarjosi tuloksista suoraan perustason raportit kuvaajineen ja lisäksi tiedot oli mahdollista ottaa ulos Excel-muodossa. Tuloksia analysoitiin ja visualisoitiin edelleen Power BI:ssä, mistä iso kiitos Qumion Vesa Tikkaselle, joka oli tapahtumassa puhujana kertomassa Microsoft BI:n roadmapista.  Tässä Vesan laatima esimerkki Power BI:llä tehdystä dynaamisesta visualisoinnista:

https://qum.io/hpr2020

Korona-kyselyn yksi kysymyksistä koski panostamista etätyövälineisiin ja käytäntöihin korona-aikana. Virtuaalikahvit ja taukojumppa keräsivät tässä eniten mainintoja, mutta yksittäisistä panostamiskohteista vastamelukuulokkeet nousi kärkeen. Myös lisänäyttö, erillinen työhuone, parempi mikrofoni ja videon tausta olivat merkittäviä panostamisen kohteita.

Kyselyssä kysyttiin myös etätyön tekemisen paikkakuntaa. Dynaamisella raportilla pystyy siten tarkastelemaan alueellisia eroja ja näkemään, että esimerkiksi sähköpöytään on panostettu Pohjois- ja Itä-Suomessa paljon enemmän kuin vaikkapa etelässä Kehä III:n sisäpuolella.

Kysyimme lisäksi vastaajien etätyöpaikan postinumeroita, mutta koska vastaajien määrä per postinumeroalue jäi pieneksi, julkaisemme kartalla vain osan tiedoista.

Kiitos vielä kaikille Microsoft 365 HPR-tapahtuman osallistujille ja kyselyihin vastanneille. Nähdään taas ensi kerralla!

Kartalla näkyy kyselyyn vastanneiden etätyön tekemisen paikkakunnat postinumeroittain.

 


Etätyö, Forms, Microsoft 365 HPR, Microsoft BI, Power BI